Sanat

Yere Baksak da Gökyüzünü Görebileceğimiz Manzaralar

8 Mart Dünya Kadınlar Gününden esinlenerek, toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve kadının toplumdaki yeri konularına dikkat çekmeyi amaçlayan “Kolektif Yansıma'” sergisi, “Gökyüzünü görmek için yukarıya mı bakmamız gereklidir.

Sorunu merkeze alır ve toplumsal normlara eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşır. Hepimiz hayatın koşuşturması içinde bir yerden bir yere koşturuyoruz. Anın sevincini yakalayamadan bir şeyleri yetişme, bir şeyleri büyütme derdindeyiz. Bu belki de zamanımızın kronik hastalıklarından biridir. Artık o kadar alıştık ki şikayet bile edemiyoruz. Belki de akrabalarımızı, kendimizi, iç sesimizi unuttuğumuz, özlediğimiz ve yabancılaştığımız bir çağdır. Çağımızın ve hatta tüm zamanların en büyük sorunlarından biri olan toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve kadının toplumdaki yeri konularına sanatçı Shirin Abedinirad’ın gözünden dikkat çeken sergi, estetik bütünlüğünün yanı sıra görselliği ile de dikkat çekiyor. 13. yüzyılda kız öğrencilerin yaşam ve üretim alanlarını koruma misyonuyla inşa edilen Trabzon Kız Manastırının çok değerli bir duygusal bağı vardır.

 

Aynanın Karşısındaki Manzaramız
Aynayla her ürettiğinde bir şeyler keşfettiğini söyleyen sanatçı, aynaya bir ruh gibi davranıyor. Mevlana’nın ilhamıyla şekillenip ortaya çıkmak için zorlu aşamalardan geçen aynanın karşısındaki manzaramız gibi, ruhu parlatmanın da zor olduğunu ve sabrın gerekli olduğunu vurguluyor. Burada ayna saflığa, öze ve benliğe ulaşmanın bir sembolü olarak karşımıza çıkmaktadır. Psikanalist Jacques Lacan’ın ayna evresi, bir bebeğin kendini ilk kez aynada gördüğünde egosunun oluştuğu teorisi, sanatçının piramit figürüne ilham veriyor. Benliğe dönüşün yanı sıra ego ile mücadele ve şehrin yansımaları da esere entegre edilmiş oluyor. “Dernek” adlı eser ise kadının aynayla ilişkisine farklı bir bakış açısıyla yaklaşıyor. Sanatçının çocukluk hikayesinden esinlenerek ürettiği iş, Abedinirad’ın, beş yaşındayken akrabalarının evlerini ziyaret ettiğinde aynanın karşısında saçlarını tararken onu eleştirdiği ve Abedinirad’ın akrabalarının evlerini ziyaret ettiğinde onu eleştirdiği eserine de yansıyor. “Bir kız böyle bir aynaya bakmamalı” yorumu Abedinirad’ın hafıza katmanlarını dolduruyor. Kadının sembol çemberi ile ortaya çıkan eser, yukarı bakma mesajını vurguluyor. “Kızlar aşağı bakmalı”, “öne bakmalı”, “etrafına fazla bakma”, “göz teması kur” hepimizin aşina olduğu ifadelerdir ancak sanatçı bunları kırmış olup ve gökyüzünü görebileceğimiz manzaralar sunmaktadır.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu